۱۳۸۷ فروردین ۹, جمعه

سوييني تاد آرايشگر پليد خيابان فليت




ديدن دپ در اولين نقش منفي اش عجيب است ما كه نمیتوانیم دست از طرفداري اش برداريم دنبال توجيه براي جنايت هايش ميگرديم و پيدا نميكنيم فيلم راه توجيه رابسته و البته توضيح كافي هم نميدهد كه مرد انتقام جو چرا به يك قاتل زنجيره اي بدل ميشود در حالي كه جاي قاضي و دستيارش را ميداند؟!

فيلم با نما های درشت همسر تاد را به ما ميشناساند تا در صحنه قتل اش نفس در سينه حبس شود و البته با كشتن دخترش زياده روي نمي كند تا با آقاي هوپ (اميد) زندگي كند .

داستان جز با مرگ تاد امكان تمام شدن نداشت ميگويند وقتي از مرز گذشتي برگشت ممكن نيست لااقل نه به اين سادگي ها ..

سويني تاد يك افسانه قرن نوزدهمي است كه به شكل كتب و نمايش نامه های زيادي در امده 3 فيلم هم تا اينجا براساسش ساخته شده

در ابران هم سالها قبل نمايشي به نام تيغ روي صحنه بود كه احتمالا از سوييني تاد الهام گرفته بود درباره آرايشگري كه ميخاست يك افسر عراقي را روي صندلي ارايشگاه بكشد

در مذمت انتقام چيزي به اين قدرتمندي هرگز نديده بودم كه بانمايش شكوه انتقام آنرا هول انگیز كند!!

حتي شعار تبلیغاتی فیلم میگوید هرگز فراموش نكن هرگز نبخش به اين میگویند استفاده صحیح از افعال معكوس !

نام خيابان فليت دو معني دارد


the fleet

گنداب روسرپوشيده که برودخانه تامزميريزد


fleet

بسرعت گذشتن ،تندرفتن

تند رفتن شايد معني زياده روي بدهد كه كاري بود كه تاد كرد و تصميم به انتقام از كل لندن گرفت تا به همه خدمت كند

و گنداب رو بسته هم كه هم حضور نمادين و هم درامنتيك در فيلم دارد

راستي ميدانستيد كه نام فاميل كارگردان تيم برتون در انگليسي خياباني به معني گمشده و سرگشته است ؟

burton

adj. missing, lost (British Slang)

او بارها راهش را گم كرده اما اين بار سر جايش بوده شك نكنيد

۷ نظر:

  1. فلیت استریت اسم یک خیابان مشهور در مرکز لندن و در کنار رودخانه تیمز است که قبلا دفتر مرکزی اغلب روزنامه ها و خبرگزاری های مشهور در آن قرار داشت.

    پاسخحذف
  2. آقای میران عزیز از اینکه نوشته شما رو خوندم خیلی خوشحال شدم. فقط لازم دیدم اشاره کنم که من یک نقش منفی دیگه هم از جانی دپ دیدم. تا اونجا که من سر در میارم نقشش تو فیلم "همسر فضانورد" مقابل چارلیز ترون یه نقش منفی کامل و معرکه بود.

    پاسخحذف
  3. بابا تو که از این تیم برتون سرگشته تری. من همه اش باید دنبالت توی وبلاگ های جدید بگردم. ضمنا من یه نقش منفی دیگه از این یارو (!)دیدم که اسم فیلمش یادم نمیاد.

    پاسخحذف
  4. راستی خیلی وقته برات کامنت میذارم.هیچ دقت کرده بودی. دوست های قدیمی هرگز قدیمی نمی شن. (این جمله رو فریمن توی فیلم دوست سیاه سفید من" گفته!

    پاسخحذف
  5. چه جالب. وبلاگتون واقعا جالبه. خیلی روان می نویسید. کاش نویسنده های مجلات سینمایی از شما استفاده کنند. راستی شما میدونید چراوبلاگ نویس چند وقته تو وبلاگ نقد فیلم و کتاب پستی نمیذارن. فکر کنم نثر شما ملهم از کارهای ایشون باشه!

    پاسخحذف
  6. میتونم آدرس وبلاگ شما رو توی سایتمون بیارم؟ چون باعث اعتبار کار من میشه ممنون.

    پاسخحذف
  7. واقعا فکر می کنید دپ برای نقش های منفی آدم مناسبی باشه؟ لطفا در مورد ایشون اگه اطلاعاتی دارین توی پست بعدی برامون بنویسید. من تازه شمارو پیدا کردم.

    پاسخحذف